PATENT
WYNALAZKI ROZWIĄZANIA TECHNICZNE

KLIMATYZACJA Z OGNIW PELTIERA

KLIMATYZACJA NA OGNIWACH PELTIERA

W TYM KLIMATYZACJA SAMOCHODOWA

 

NAJPIERW  KLIMA DOMOWA

Zwykłe, klasyczne klimatyzatory wykorzystują kompresor do sprężania gazu, a gdy następuje jego rozprężenie to pobiera on ciepło z otoczenia.

Gdy chcemy zamontować nowy klimatyzator tego typu wiercone są otwory w ścianie, przez nie przepuszczane są rurki które lutuje się następnie z chłodnicą. Dopiero wtedy wytwarza się podciśnienie i nabija freonem. taki montaż jest kłopotliwy i wymaga specjalistycznego sprzętu. Nie każdy zatem poradzi sobie z tym. Gazy używane w klimie zawsze są ma bazie freonu. Gdy on się uwalnia powiększa dziurę ozonową, czyli nie jest to technologia eko.

 

Jest wyjątkowo proste rozwiązanie tego problemu, wystarczy zastąpić instalację hydrauliczną prostymi w działaniu ogniwami Peltiera. Tu sposób odbierania ciepła z otoczenia oparty jest na innej zasadzie niż rozprężanie gazu. Nie będę teraz tego opisywał ( ale niedługo umieszczę i ten opis ) powiem tylko iż opiera się to tylko i wyłącznie na przepływie prądu elektrycznego i nie ma nic wspólnego z gazami.

 

Są dostępne maleńkie 12woltowe ogniwa, które można łączyć w grupy. Rozwiązań ich zasilania jest wiele. Jednak wiąże się to zasilaczami o dużej mocy, np chcemy mieć klimę o poborze mocy 1500 wat, to zasilacz byłby potężny. Oto przykład zasilenia ogniw Peltiera bez potrzeby użycia zasilacza 12V.

Zasilanie jest bezpośrednie z sieci prądu zmiennego o napiciu 230 V.

 

Przy każdym ogniwie użyłem diody zenera w takim celu aby napięcia rozkładały się równo na każde ogniwo. W przeciwnym przypadku mogły by następować sytuacje, że jedne z ogniw miałyby napięcie większe od znamionowego a inne mniejsze. Tu nie tylko spadłaby sprawność, ale mogłoby to wszystko ulec uszkodzeniu. Diody zenera zabezpieczają przed tym. Ponadto zastosowałem przy każdym ogniwie kondensatory elektrolityczne, które stabilizują napięcie przy każdym ogniwie, a kondensatory monolityczne filtrują prąd. Ogniwa Peltiera dostępne na rynku wykonane są z półprzewodników, a one powodują zakłócenia. Na grupę każdych 5 ogniw dałem również diodę zenera i jest to dodatkowa stabilizacja napięcia, a w przypadku awarii któregokolwiek z ogniw urządzenie będzie działać dalej. Napięcie sieci to 230 V jednak po wyprostowaniu i stabilizacji kondensatorem wynosić będzie około 300 v. Ponieważ każde ogniwo zasilane jest z 12 v to oznacza, iż w takim przypadku należy użyć 25 ogniw. 25 RAZY 12 = 300. Diody zenera przy każdym ogniwie są na napięcie 12 V. Kondensatory elektrolityczne to przykładowo 100u/25V. diody zenera między pięcioma ogniwami są na napięcie 60 v.

KLIMATYZACJA

KLIMA SAMOCHODOWA

W tym przypadku wystarczy tylko ogniwa podłączyć szeregowo, a zamiast kompresora sprężarki zamontować dodatkowy alternator o mocy nieco większej niż zapotrzebowanie na energię ogniw. Taka klimatyzacja ma jeszcze jedną przewagę nad tradycyjną, mianowicie wystarczy tylko zmienić biegunowość a strona która była chłodzoną będzie ogrzewaną. Takie klimatyzacje stosuje się w samochodach elektrycznych.


OGNIWA PELTIERA mają jeszcze jedną dodatkową zaletę, można je wykorzystać do produkcji prądu z ciepła, w tym również ze światła słonecznego. W takim przypadku watro by zastosować próżniowy ekran szklany, aby uzyskać efekt dyfuzji. Schemat uniwersalnego urządzenia, które będzie przystosowane aby w zależności od potrzeb mogło pracować jako klimatyzacja, lub ogniwo fotowoltaiczne, bądź cieplne, ewentualnie jako lodówka w niedługim czasie umieszczę na stronie.

REDAGUJĄCY STRONĘ  IRENESZ BORYCKI